بازاریابی محتوایی چیست و از چه زمانی این سبک از بازاریابی در بین مردم رواج پیدا کرد؟

بازاریابی محتوایی چیست و از چه زمانی این سبک از بازاریابی در بین مردم رواج پیدا کرد؟، بازاریابی محتوایی(content marketing) برای موفقیت تمام کسب و کارها امری ضروریست. اما متاسفانه بسیاری بازاریابی محتوا را کاری ساده و حتی غیرمهم می‌پندارند . برخی مدیران کسب و کارها حتی نمی‌دانند بازاریابی محتوا چیست.  اهمیت ندادن یا اطلاع نداشتن از تاثیر محتوا در بازاریابی باعث شده است بسیاری از کسب و کارها کمبود شدید محتوای مفید و جذاب بخصوص در سایت‌های خود داشته باشند. شما که در این صفحه هستید ممکن است از بازایابی محتوا اطلاعات کلی داشته باشید و به دنبال اطلاعات بیشتری هستید. یا ممکن است قصد به راه انداختن کسب و کار خود را دارید و می‌خواهید قدم‌های خود را درست و محکم بردارید. در هر صورت پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا تمامی سعی‌مان را کرده‌ایم اطلاعات کامل را به زبان ساده در اختیارتان قرار دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی کسب و کارهاست. در این بخش از بازاریابی سعی می‌شود با تولید محتوای ارزشمند و مفید و در عین حال جذاب و یکپارچه مخاطبان را جذب کرد. جذب مخاطب نیز شامل جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی و در نهایت کسب درآمد از تولید محتوا می‌شود.

مروری بر تاریخچه بازاریابی محتوایی

می‌توان گفت حدودا از سال ۱۷۳۰با انتشار سالنامه‌ای توسط بنجامین فرانکلین بازاریابی محتوا و شروع تولید محتوا باب شد. بنجامین به کمک این سالنامه می‌خواست مردم را از محتوایی که مد نظر داشت آگاه کند.

در سال ۱۸۹۵ “جان دیر” که در یک شرکت تراکتورسازی کار می‌کرد، با کمک همکارانش مجله‌ای برای کشاورزان منتشر کردند. این مجله به صورت رایگان بین مخاطبان پخش می‌شد. اما چرا جان دیر اینکار را آن هم به صورت رایگان می‌کرد؟ زیرا به اهمیت بازاریابی محتوا پی برده بود. او فهمیده بود اگر محتوای مفید و کاربردی برای مخاطبانش تولید کند، مخاطبان نیز بیشتر با آن کسب و کار ارتباط برقرار کرده و تبدیل به مشتری می‌شوند. در ادامه تصویر دو صفحه از روزنامه جان دیر را می‌بینید:

شاید بازاریابی محتوا اصطلاحی جدید باشد ولی با توجه به توضیحاتی که دادیم این علم قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد. در طول این سال‌ها روش‌های بازاریابی و منابع تولید محتوا دستخوش تغییر شده است ولی فرمول آن تغییر نکرده است. این فرمول شامل مراحل زیر است:

  1. نقطه درد (حساس) مشتری را شناسایی کن
  2. این نقطه را با پرسیدن سوالات تحریک کن
  3. اطلاعات مفید را در پاسخ این پرسش‌ها ارائه بده و به یک قهرمان تبدیل شو