چه موارد و نکاتی را در مورد نیروهای پاره وقت باید بدانیم؟، آیا نیروهای پاره وقت میتوانند مرخصی بگیرند؟، تعیین تکلیف اضافه کاری برای نیروهای پاره وقت به چه صورت است؟ محاسبه عیدی در قراردادهای مشاغل پاره وقت به چه صورت است؟ ما در این مطلب به تمام این موارد پاسخ داده ایم. با ما همراه باشید.
آیا نیروهای پاره وقت میتوانند مرخصی بگیرند؟
نیروهای پاره وقت بر اساس توافق با کارفرما، میتوانند از مرخصی استفاده کنند. بهتر است تعداد روزهایی که کارگر میتواند از مرخصی استفاده کند، در توافقنامه درج شود. برای مثال کارگر میتواند در یک توافق نامه 3 روز در ماه را مرخصی بگیرد. همچنین مرخصی استعلاجی و یا مرخصی بدون حقوق نیز برای تمام نیروهای پاره وقت قابل درخواست است و در این موضوع فرقی با نیروهای تمام وقت ندارند.
تعیین تکلیف اضافه کاری برای نیروهای پاره وقت
اگر شما به عنوان یک نیروی تمام وقت فعالیت دارید، باید بدانید که میزان اضافه کاری شما بر اساس قرارداد شما خواهد بود. اگر در قرارداد شما هفته ای 16 ساعت کار قید شده است، ساعات افزون بر آن را باید به عنوان اضافه کاری برای شما درنظر بگیرند. مبلغ حقوقو در اضافه کاری 40 درصد بیشتر از مزد ساعتی خواهد بود.
محاسبه عیدی در قراردادهای مشاغل پاره وقت
برابر با ماده 39 قانون کار، نیروهای پاره وقت نیز باید عیدی خود را دریافت نمایند. پرداخت این عیدی بر مبنای ساعت کاری آنها است. همانوطر که میدانید هر کارفرما موظف است بهازای هر یک سال کاری، به هرکدام از کارگران خود مبلغی معادل ۶۰ روز آخرین مزد دریافتی آنها، عیدی و پاداش بپردازد. اما نکته قابل توجه این است که میزان مبلغ پرداختی بهعنوان عیدی، نباید از یک میزان مشخصی بیشتر شود. سقف مبلغ عیدی برای نیروهای کار معادل مجموع حداقل مزد روزانه بهمدت ۳ ماه است.
بنابراین نیروهای کاری که به شکل نیمه وقت و یا پاره وقت فعالیت دارند، اگر کمتر از یکسال در یک کارگاه فعالیت داشته باشند، بر طبق ۶۰ روز دستمزد و بهنسبت روزهای فعالیتشان در آن کارگاه، باید حقوق و مزایای آنها محاسبه و پرداخت شود.
پرداخت سنوات به کارمندان پاره وقت
حق سنوات به مانند سایر حقوق، باید برای کارمندان نیمه وقت و یا پاره وقت محاسبه و پرداخت گردد و در صورت تخلف کارفرما، این حق برای افراد محفوظ است تا با پیگیری آن بتوانند آن را دریافت نمایند. نحوه محاسبه سنوات در قرارداد کار پاره وقت، بر طبق میانگین مجموع دریافتی هر فرد در ۹۰ روز اخیر کاری او خواهد بود. سایر موارد مشابه مثل خسارات و مزایای پایان کار نیز همانند سنوات محاسبه میشود و مبنای آنها نیز همان میانگین مجموع پرداختی در آخرین ۹۰ روز کاری فرد است.
کارمندان زن نیمه وقت؛ قانون جالب وزارت کار برای دولتیها
وزارت کار یک قانون جالب درباره کارکنان دولتی نیمه وقت دارد. بر اساس قانون، در صورتی که کارکنان زن شاغل در ادارات دولتی، درخواست تبدیل خود از نیروی تمام وقت به پاره وقت را داشته باشند، سازمان متبوع ملزم به بررسی درخواستهاست.
بسته به میزان حقوق دریافتی، پست سازمانی، مزایا و پاداشهای دریافتی، میزان دریافتی جدید نیروی پاره وقت تعیین میشود. با توجه به اینکه حقوق و دستمزد در وزارتخانههای متفاوت و سمتهای سازمانی مختلف متفاوت است، نمیتوان فرمول واحدی را برای همه ارائه کرد.