ویژگی ها و انواع خدمات، بر اساس تعاریفی که در دهههای اخیر و در پژوهشکدههای اقتصادی به عنوان ویژگیهای خدمت گفته شده است، میتوان چهار ویژگی منحصر به فرد برای خدمات عنوان کرد. در این مطلب به معرفی و بررسی این 4 ویژگی خواهیم پرداخت. در ادامه نیز به معرفی انواع خدمات می پردازیم. با ما همراه باشید.
ویژگی های خدمات
نامحسوس بودن (فاقد فرم فیزیکی):
هیچ یک از حواس پنجگانه ما نمیتواند به طور مستقیم با خدمات ارتباط برقرار کند. پس شما نمیتواند به ماهیت یک خدمت دست بزنید یا آن را در دستان خود نگه دارید. مالکیت خدمت را نمیتوان انتقال داد، ارزش آن از طرف ارائه دهنده بر اساس دانش یا تجربه است و ارزشیابی آن قبل از پیش از خرید آن خدمت بسیار مشکل است.
ناگسستنی بودن:
شما نمیتوانید فرآیند تولید و مصرف خدمات را از همدیگر جدا کنید و این فرآیند بر خلاف کالا به شکل همزمان اتفاق میافتد.
ناپایدار بودن:
عملکردهای خدماتی به طور موقتی انجام میگیرند و برخلاف کالاهای فیزیکی، قابلیت ذخیره و یا انبار کردن را ندارند.
ناهمگن بودن:
خدمات شامل فرآیندهایی است که توسط کارکنان خدماتی انجام میشود و این منحصر به فرد بودن انسانی که خدمتی را انجام میدهد آن را در معرض انواع تفاوتها و خطاهای انسانی قرار میدهد به طوری که شما نمیتواند یک خدمت را از دو نفر با کیفیت و شیوهی اجرای یکسان انتظار داشته باشید.
این چهار ویژگی منحصر به فرد خدمات باعث ایجاد مشکلات و چالشهایی میشود که به ندرت در بازاریابی محصول به شکل همزمان با آنها مواجه میشوید. خدمات به نسبت محصولات پیچیدهتر، چند بعدی و و دارای لایههای متفاوتی هستند که کار بازاریابی خدمات را دشوار میکنند.
انواع خدمات
به شکل کلی خدمات در دو دسته کلی عرضه میشوند و بسته به نوع آن و مشتری میتواند نوع بازاریابی خدمات متفاوتی نیاز داشته باشند.
خدمات اصلی:
به خدماتی گفته میشود که محور معامله قرار میگیرند. مانند تماشای یک تئاتر، نظافت منزل یا آرایشگری.
خدمات تکمیلی:
خدماتی هستند که به شکل جانبی و در کنار فروش یک محصول عرضه میشوند و ارزش آن محصول را بالا میبرند. مانند تحویل درب منزل توسط رستورانها، اهدای کدهای تخفیف و قرعهکشی،
سخن پایانی
با افزایش سرعت زندگی و تخصصیتر شدن کارها، روز به روز تعداد کسب و کارهای مبتنی بر خدمات بیشتر میشود و همین ظرفیت بالا باعث میشود هر کارآفرین و سرمایهگذاری چشمش به این بازار پر سود باشد و فضای رقابت را سختتر کند. برای اینکه بتوانید در میان تعداد زیاد رقیبان دوام بیاورید باید به طور مرتب استراتژیهای بازاریابی خدمات خود را بررسی و اصلاح کنید و حتی مداوم آموزش مارکتینگ ببینید.. این نکتهی بسیار مهمی است که سرعت و حجم رقابت در بازار امروز به قدری بالاست که کوچکترین اشتباهی میتواند شما را برای ماهها و سالها از دیگران عقب بیاندازد.