استراتژیهای بازاریابی خدمات (بخش اول)، زمانی که شرکتها به استراتژیهای بازاریابی فکر میکنند، معمولا نام و تکنیکهای خاص و ثابتی را در نظر میگیرند. این روشها و تکنیکها تا زمانی که بازاریابی وجود داشته باشد، مورد بحث و مد نظر قرار خواهند گرفت. اما استراتژیهای بازاریابی خدمات در طول سالها، به خصوص پس از رسیدن بازاریابی دیجیتال، تکامل بیشتری یافته و رفتار خریداران خدمات نیز تغییر کرده است. مشتریها به احتمال زیاد ابتدا به دنبال خدماتدهندهها در اینترنت جستجو میکنند و سپس نظرات مشتریهای دیگر را برای ارزیابی خدماتدهنده میخوانند. در واقع این موضوع دامنه استراتژیهای بازاریابی خدمات زیاد میکند. امروزه رقابتی ماندن، به معنای گرفتن بهترین مزیت از انواع استراتژیها است. اما از بین تمام روشهای بازاریابی خدمات موجود بیایید نگاهی به چند استراتژی کاملا اساسی بیندازیم که کمک میکنند یک کسب و کار خدماتی در رقابت شانس موفقیت بیشتری داشته باشد.
تحقیقات بازاری
تحقیقات و پژوهش پایهی تمام استراتژیهای بازاریابی امروزی است. از ظرفیت بازار و نوع مشتریان گرفته تا انتخاب نشان تجاری، مطالعات علمی جامع میتوانند به شما کمک کنند تا تصمیمتان آگاهانهتر باشد. تحقیقات بازار در مورد این که چگونه فرآیندهای کسبوکار باید شکل بگیرند دید شفافتری میدهند.
تاثیر تحقیقات بازار از همان ابتدای کار مشهود است. مطالعات نشان داده شرکتهایی که تحقیقات اصولی در مورد چشمانداز خود انجام میدهند بین ۳ تا ۱۰ برابر سریعتر رشد مشتریان خود را تجربه میکنند.
وبسایتی با کارایی بالا
امروزه در بازار خدمات حرفهای، سایت یکی از مهمترین داراییهای هر کسب و کاری خواهد بود. یک وب سایت کارا و مناسب در دنیای اینترنت میتواند همانند یک بیلبورد بزرگ و پر زرق و برق توجه مشتریان را به خود جلب کند و در همان حال با اطلاعات ارزشمند خود تخصص شما را به طور کامل معرفی کند.
مشتریان معمولا قبل از تصمیمگیری در اینترنت جستجو میکنند تا ارائه دهندگان خدمات را بسنجند. به همین خاطر اگر شما سایتی داشته باشید که به راحتی قابل دسترس باشد و تمام اطلاعات مورد نیاز را ارائه کند شانس بیشتری برای برنده شدن در برابر رقیبانتان خواهید داشت.
در حال حاضر و در اکثر جوامع اینترنت اصلیترین منبع دریافت اطلاعات برای مردم است و بیش از هشتاد درصد مردم قبل از سفارش به یک شرکت خدماتی، از طریق اینترنت نسبت به آن کسب اطلاعات میکنند و این خود اهمیت این موضوع را بیش از پیش میکند.
مورد دومی که دربارهی سایت باید در نظر بگیرید، طراحی گرافیکی آن است. نمای ظاهری و اشکال گرافیکی میتوانند تا حد زیادی مخاطبان را تحتتاثیر قرار داده کسبوکار شما را متمایز کنند.
سازگاری وب سایت شما با دامنه وسیعی از وسایل امروزی نیز بسیار مهم است. طراحی سایت شما باید به گونهای باشد که با هر وسیلهی دیجیتال شامل کامپیوترها، تبلتها و تلفنهای همراه با هر سیستم عاملی به راحتی قابل دسترس باشد.
بهینهسازی برای موتورهای جستجو یا سئو
مشتریان باید بتوانند بدون هیچ مشکلی سایت شما را بیابند و وب سایت باید در این زمینه به طور کامل بهینه شده باشد. اهمیت این بهینهسازی یا سئو به قدری بالاست که هم ردیف کارایی سایت قرار میگیرد. همچنین بسیاری از کسب و کارها با سرعت رشد بسیار بالا سئو را به عنوان اصلیترین استراتژی بازاریابی خدمات آنلاین خود انتخاب میکنند.
سئو خود به دو دستهی درونی و بیرونی تقسیم میشود. سئوی درونی بیشتر بر ارتباط مطالب و محتوای درونی سایت و شبکهسازی داخلی آنها تمرکز میکند و سئوی بیرونی به دیده شدن در سایتهای دیگر، دریافت اعتبار و بهینه بودن برای ربات موتورهای جستجوی محبوب میپردازد.